Chrbát, konkrétne chrbtica, náš osový orgán je častým zdrojom bolesti. Každý z nás pozná to svoje – či už je to úsek krčnej, hrudnej (medzilopatkovej) alebo krížovej časti či kostrče.

Prejavy bolesti sú rôzne od jemného mravenčenia cez vyžarujúcu bolesť do okolia až po „seknutie“. Aj príčiny môžu byť rôzne, avšak jednou z najčastejších sú preťažené a ubolené svaly a mäkké tkanivá s aktívnymi a reťazovými trigger pointami (trigger point je lokálne preťažené svalové vlákno/vlákna vo svale) zo statického alebo dynamického preťažovania (napríklad dlhodobého sedenia alebo nesprávneho nosenia ťažkých predmetov).

Ako takéto preťaženie vzniká? Predstavte si, že vám ráno zavolá kolega s tým, že je chorý a dnes nepríde do práce, musí sa zostať doma liečiť. Kto má väčší problém? Vy, keďže musíte teraz pracovať za dvoch alebo kolega, ktorý leží doma v posteli? Problém máte samozrejme obaja, ale najpravdepodobnejšie sa ako prvý ozvete vy, keďže makať za dvoch je vyčerpávajúce, budete preťažený a začnete sa sťažovať. Naspäť k svalom, ak máme napríklad usedené svaly na zadku (z dlhého sedenia), tie sú „kolega, ktorý ráno zavolal, že nepríde do práce“, nevykonávajú dobre pri chôdzi svoju prácu a neaktivujú sa pri zanožení a tak svaly krížovej oblasti sú „makajúci kolega“ a namiesto toho aby stabilizovali chrbticu pri chôdzi, pracujú pri kráčaní viac a tak sa večer ozvú.

S rovnakým scenárom sa stretávame aj na úrovni krčnej chrbtice. Preťažené svaly z okolia lopatiek, krku a predného hrudníka na podklade aktívnych trigger pointov spôsobujú prenesenú bolesť a pocit „mravenčenia“ do ramena, medzi lopatky, do lakťa či ruky. Bolesť chrbtice je väčšinou globálna záležitosť a tak k nej aj treba pristupovať.

Stratégia je teda nasledovná – ošetriť preťažené svalové skupiny masážou a mäkkými technikami v kombinácii so zopár dobrými a jednoduchými cvikmi na strojoch Slender Life a na stroji Vibrofit. Cviky sú nevyhnutné, ak chceme dostať bolestivý chrbát pod kontrolu, preto by bolo najlepšie dobre cvičiť minimálne 2x do týždňa a začať lepšie vnímať svoje telo a z cvičenia si spraviť príjemný rituál. Už po pár týždňoch môžete cítiť zmeny a všimnete si že akosi inak sedíte, stojíte, dýchate, ste menej ubolený. Znamená to, že vaše telo sa začína „prelaďovať“, začínate ovládať vy jeho a nie ono vás. Teraz je najlepšie pokračovať v pravidelnom cvičení, pridať do svojho života viac relaxácie a hneď bude svet krajší.

Článok nám napísala skúsená fyzioterapeutka Bc. Katarina Gašpárová MSc.